Schuldhulpverlening in je woonplaats

Forum Simpel Huishoudboekje Forums SCHULDEN Schuldhulpverlening in je woonplaats

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #1187
    Team SH
    Deelnemer

    ➡ Schuldhulpverlening in je woonplaats (ZIE STAP 5):

    http://simpelhuishoudboekje.org/huishoudboekje_hulp_schulden.html

    #1253
    Sharon
    Deelnemer

    Hallo,

    ik moet even iets kwijt over de schuldhulpverlening. Voor sommige mensen kan het een uitkomst zijn, daar twijfel ik niet aan. Toch kan het ook anders.
    Zelf kwam ik een jaar of 13 geleden in de problemen met oa mijn financiën. Doordat ik veel aan mijn hoofd had en qua inkomen enorm achteruit ging beslooot ik een budgetbeheerder in de arm te nemen en weer wat jaren later vrijwillig bewind.
    Vorig jaar liet een schuldeiser na een jaar of vier van stilte , en ook geen betalingen dus, weer van zich horen.
    De hoofdvordering was inmiddels verdubbeld en opgelopen tot 34.000!! Samen met mijn andere schuld lag er dus bijna 40.000 aan openstaande vorderingen.
    Ik heb een WAO uitkering op minimum niveau en een opgroeiende dochter en hoewel we inwonen bij mijn moeder en dus iets minder vaste lasten hebben is het een gigantisch probleem om dit afgelost te krijgen.

    Mijn hoofdeiser ging akkoord met een tijdelijke regeling van 100,- per maand op voorwaarde dat ik bij de kredietbank aan zou kloppen om gebruik te maken van de WSNP( wet schuldsanering natuurlijke personen ). De andere schuldeiser betaalde ik al een tijdje datzelfde bedrag.

    Het ging allemaal vrij snel bij de kredietbank. Ze hebben echt al je gegevens nodig en gelukkig had ik dat allemaal op orde. Je wordt ook goed geïnformeerd over hoe alles in zijn werk gaat.
    Voor iedere gezinssamenstelling is er een berekening waar een bedrag uitrolt. Dit is het bedrag dat je dan per maand overhoud om van te leven. De rest gaat naar de schuldeisers. Als ze allemaal akkoord gaan krijgen ze een percentage van de vordering en die betaal je aan de bewindvoerder die hiervoor is aangesteld inclusief zijn loon. Hij spaart dit 3 jaar(soms5) lang en betaalt dan het bedrag in een keer aan elke eiser. Je vakantiegeld gaat voor de helft naar de schuldeisers en ook belastingteruggaves of andere extra’s gaan daarheen( behalve kinderbijslag).

    Doordat ik inwoon zou bij mij het maandelijks te betalen bedrag 400,- worden. Ja veel en pijnlijden maar dan zou ik er wel van af zijn.

    Toen kwam het bericht van de gemeentelijke krediet bank. Ik kon niet eens het minnelijke(zonder tussenkomst van een rechter) traject volgen daar de schulden niet problematisch waren en ik al betalingsregelingen had getroffen. Jahaa 100,- op een bedrag van 34.000 zonder dat de rente bevroren is schiet natuurlijk niet op. En daarbij de regeling was tijdelijk.

    De dag erna de telefoon gepakt en de grote schuldeiser gebeld. Het hele verhaal verteld en gevraagd wat de opties nu waren. De uiterst begripvolle mevrouw vertelde mij dat ze in ieder geval al de rente kon bevriezen(TIP) Nooit geweten dat dat kon.

    Toen heb ik zelf een voorstel gedaan om 36 maanden een bedrag van 300 zou betalen. Dat kwam neer op ongeveer 33%. De dag erna kreeg ik al de bevestiging dat ze akkoord gingen. Alles laten nakijken bij het juridisch loket en deze maand is de eerste termijn voldaan.

    Ik zat dus nog met die kleinere eiser die ik al 100 per maand betaalde. Toch contact met hen opgenomen, de finale kwijting van mijn andere schuldeiser gestuurd en hen gevraagd of zij ook zo schappelijk konden zijn een deel kwijt te schelden en een voorstel gedaan van 36x 50,-.

    Vandaag het akkoord gekregen. Een beter deal dan de krediet bank zou hebben geregeld. Bespaar 50,- per maand en behoud verder al mijn extra’s zoals vakantiegeld belastingteruggave voordelen voor chronisch zieken etc.

    Dus als je toch al op dit forum zit neem ik aan dat je serieus bezig bent met je financiën en zou ik het zelf proberen. Schuldhulpverlening kan altijd nog.

    Tip: bij enorme inkomensverandering probeer de rente te laten bevriezen
    Tip: ben eerlijk tegen de schuldeisers en tegen jezelf, heb je echt alle schuldeisers aangeschreven?
    Tip: reken met het simpelhuishoudboekje uit of je het kan opbrengen
    Tip: schrijf eerst de grootste schuldeiser aan en als zelfs bevriezen van de rente niet genoeg is doe hen een bod, gebruik ditzelfde percentage voor de andere eisers
    Tip:ben je te laks met betalingen of heb je er door andere redenen gewoon moeite mee neem dan een budgetbeheerder of bewindvoerder maar zorg dat je zelf de touwtjes in handen houdt. Maak zelf al een budgetplan aan de hand van het shhb. zodat je weet wat ze elke maand opzij moeten zetten voor kwartaal/jaaruitgaven.

    Heel veel succes!
    ik zal zeker af en toe laten weten hoe het mij vergaat en tegen welke problemen ik eventueel nog aanloop.

    Groetjes Sharon

    #1262
    Team SH
    Deelnemer

    Beste Sharon,

    Bedankt voor je leerzame inbreng en je waardevole tips!

    Houd ons aub op de hoogte.

    Groet Philippe

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.