Contante betalingen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    harry51
    Deelnemer

Hallo,
    Ik ben begonnen met Simpel huishoudboekje en ben er tot nu toe erg tevreden over. Erg overzichtelijk allemaal en ik hoop hiermee mijn inkomsten en uitgaven goed op een rijtje te krijgen.
    Maar ik heb wel een vraag. Hoe ga je om met contante betalingen, nadat je geld uit de muur gepind hebt, en hoe noteer je het contante geld dat je in je portomonne hebt?

Bijvoorbeeld: ik pin op de laatste dag van de maand € 100 en doe diezelfde dag boodschappen voor € 25. Die kan ik in het Excel-maandblad noteren onder Boodschappen. Maar waar noteer ik de € 75 die ik in mijn portomonnee overhoud en die ik de volgende maand ga gebruiken voor betalingen? Zoals jullie het uitgelegd hebben, moet ik die niet optellen bij het banksaldo, want dan ben ik het reële beeld van het banksaldo kwijt. Maar ik wil die € 75 wel ergens noteren want anders klopt het banksaldo niet met de werkelijk gemaakte uitgaven.
    Ik heb er over gedacht om (in dit voorbeeld) de volledige € 100 weg te schrijven onder Boodschappen (want ik heb wèl € 100 van mijn rekening gepind, dus het saldo op de rekening moet wel kloppen), maar dat is niet handig. Want van die € 100 koop ik misschien ook wel kleding of iets anders…

Kan iemand met mij meedenken hoe ik dit in beeld krijg?
    (Ik heb geprobeerd in het maandbestand in de cel onder de cel ‘Saldo van vorige maand’ toe te voegen: ‘Saldo portomonnee’, maar dat lukt niet. Ik krijg dan de melding ‘Een cel of grafiek die u wilt wijzigen is beveiligd en heeft het kenmerk Alleen-lezen.’)

Bedankt alvast.

Team SH
    Deelnemer

Beste Harry,

Bedankt voor een goede vraag!

Het simpel huishoudboekje© (SH) is een afspiegeling van iemand’s bankrekening. Dat wil zeggen dat alle mutaties op de bankrekening (niet in een portemonnee!) zoals af en bijschrijvingen kunnen in SH bijgehouden worden.

Er zijn 3 oplossingen voor je vraag:

1. De boodschappen altijd per pin betalen
    2. Een vast bedrag voor de boodschappen pinnen en vervolgens dat bedrag apart bewaren. B.v. 50 euro per week pinnen en in een aparte “boodschappen” – portemonnee of in een apart vakje van je eigen portemonnee beheren. Bonnetjes bewaart je daar ook. Je gebuikt dit bedrag alleen voor de boodschappen. Voor andere aankopen pin je een apart bedrag of betaalt per pin. Je vult 50 euro PINNEN in je huishoudbokje. Zie deze video. Wil je alle contante uitgaven bijhouden (dus niet alleen wat je uit “de muur” gepind hebt) dan heb je Simpel Huishoudboekje Deluxe nodig.
    3. Je kunt je contante uitgaven op een apart tabblad van Simpel Huishoudboekje Deluxe bijhouden. Zie ook deze vraag

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag!

Gr Team Simpel Huishoudboekje

spidy601
    Deelnemer

het is misschien wat laat maar wat ik doe zei u zelf al.
    als ik contant pin 100 euro zet ik dit bij uitgaven pin cont. neer je kunt het kolom bij overige noemen zoals je zelf wilt.

ik ga dan naar het tablad overige en daar kun je freestyle dingen aan passen in de kolommen als je daar een kolom contant geld maakt en daar begint met 100 euro.

kun je vervolgens onder de 100 euro alle uitgaven zetten wat je met de 100 euro doet.
    bijvoorbeeld ik koop simpel huishoudboekje deluxe -14,95
    onder de 100 euro vul je een bedrag in met een min teken er voor.
    de min teken is heel belangrijk want dan zal er automatisch 85,05 over blijven.

waarom gebruik ik als aankoop voorbeeld simpel huishoudboekje deluxe daar zit al een contanten overzicht standaard in

• Deze reactie is gewijzigd 6 jaren, 2 maanden geleden door spidy601. Reden: spelling en gramitica aanpassen
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.